• Haal- & Brengservice voor uw brommobiel
  • Groot Brommobiel Onderdelen Magazijn
  • Eigen, Vakkundige brommobiel werkplaats
header_kia_l6_vehicle-880x450

Kia hint nogmaals op elektrische brommobiel

Op de Kia CEO Investor Day 2021 vorige maand in Seoul, Zuid Korea liet Kia opnieuw doorschemeren dat het van plan is een elektrische brommobiel op de markt te gaan brengen.

Het bedrijf zou hiervoor gaan samenwerken met Arrival, een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde startup die zich richt op commerciële elektrische voertuigen, zei president Ho-Sung Song tijdens het evenement.

Schaalbaar platform

Het platform dat hiervoor gebruikt zal gaan worden zal echter in eigen bedrijf ontwikkeld worden en schaalbaar zodat het kan worden gebruikt voor PBV’s van verschillende afmetingen. Lees hieronder wat Song tijdens de presentatie daarover zei en hieronder de afbeelding die hij vervolgens liet zien:

Zowel kleine als grote platforms kunnen gebruikt worden voor onbemande bezorging van pakketten en e-commerce toepassingen en de ontwikkeling ervan zal worden veiliggesteld door samen te gaan werken met Arrival. Een schaalbaar platform zal in eigen beheer worden ontwikkeld. Op middellange en lange termijn zal Kia optimale modellen aanbieden die aan de behoeften van alle marktsegmenten voldoen door een breed spectrum aan opbouwvarianten toe te voegen aan een speciaal skateboard platform.

Ho-Sung Song, President, Kia op de Kia 2021 CEO Investor Day.

Plannen met Purpose Built Vehicles

Vorige maand kondigde Kia aan dat het zal gaan uitbreiden naar transportsegmenten die verder gaan dan de traditionele personen- en bedrijfsvoertuigen. Het bedrijf liet met een afbeelding op het scherm ons een klein beetje zien van een aantal Purpose Built Vehicles (PBV) die kunnen voorzien in toekomstige mobiliteit in landen met een uitgebreid transportnetwerk. En één van die getoonde PBV’s (aangeduid met Concept Micro PVB in de presentatie) zou best weleens de elektrische brommobiel kunnen zijn waarover we jullie vorig jaar hebben verteld.

We gaan Purpose Built Vehicles (PBV’s), ook wel bekend als PBV’s maken. Van een micro-autonome pod tot een kleine individuele stadsvervoerder (de brommobiel?, redactie), een middelgroot reizigersvoertuig of een grote logistieke transporter, die uitdaging gaan wij dus aan.

Karim Habib Senior Vice President, Head of Kia Global Design Center bij New Kia Brand Showcase

Volgens het huidige scenario waarin mensen de voorkeur geven aan privévervoer boven openbaar vervoer uit angst voor hun gezondheid en veiligheid is Kia van plan een klein elektrisch model te lanceren naar het voorbeeld van de Citroen Ami.

China

In een interview vorig jaar met AutoExpress zei Emilio Herrera, COO van Kia Motors Europe dat in een onderzoek dat Kia in China uitvoerde, 65% van de mensen hun privéauto wil gebruiken, tegenover 35 procent vóór de Coronacrisis omdat ze zich onveilig voelen in het OV. Hij zei verder dat Kia een groot potentieel ziet in kleine voertuigen voor stedelijke mobiliteit en een voorstel bestudeert om een ​​klein elektrisch voertuig te bouwen.

China heeft meer microvoertuigen dan elk ander deel van de wereld. Deze modellen zijn geëvolueerd van een A naar B vervoermiddel naar een veilige, met internet verbonden autonome vorm van vervoer. Een voorbeeld daarvan is de Baojun E300 (Autoweek, 14 april 2020).

Kia wil een auto maken in zowel de L6-, en L7 categorie welke volledig elektrisch is met een kleine actieradius die puur bedoeld is voor stedelijke mobiliteit. Dit voertuig biedt een privé-alternatief voor het openbaar vervoer met vergelijkbare reiskosten.

Kia kijkt naar Citroën

Om kostenbesparend te zijn zal Kia dezelfde richting uitgaan die Citroën onlangs ook met zijn Ami is ingeslagen. De Citroen Ami is verkrijgbaar met verschillende opties: hij kan worden gekocht voor €6.000 euro of kan worden geleased tegen een maandelijkse bedrag van €19,99 na een aanbetaling van €2644 of tegen €0,26 per minuut via een autodeelplan via Free2Move.

Herrera zei verder dat Kia een flexibel abonnementsmodel tegen zeer lage prijzen nodig heeft voor de kleine auto en dat de Citroën Ami één van de auto’s is waar Kia naar heeft gekeken. Hij verklaarde ook dat Kia dit platform zou kunnen delen met Hyundai voor zijn eigen model maar in eerste instantie zal er een speciaal platform van Kia gebruikt worden.

Share this story:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *